Ny teknologi möjliggör spårning av bussar under vatten

Mobilitetsföretaget Kolumbus i norska Rogaland använder ny teknologi för att skapa en bättre kundupplevelse. Tack vare avancerad teknologi och maskininlärning utvecklad av Webstep får kunderna realtidsinformation om bussens position och förväntad ankomsttid till olika hållplatser.

Unik lösning

I konkurrens med nio andra konsultföretag vann nyligen Webstep upphandlingen av den tredje fasen av projektet. Det hela startade 2018 och lanseras nu i alla geografiska områden där Kolumbus är verksamma. Den första juli 2021 är det dags för Haugalandet, där 85 nya bussar kommer att tas i bruk när linjenätet utvidgas. Det nya realtidssystemet som är installerat ombord gör det möjligt att följa bussarna även i ovanligt långa tunnlar.

 

– Samarbetet med Webstep har givit oss en unik lösning som överträffar funktionerna i de standardpaket för fordonsspårning som finns på marknaden, säger Odd Vinje, projektledare på Kolumbus.

 

Uppdateras i realtid

Avgångstider med exakta positioner och eventuella förseningar uppdateras kontinuerligt, och nästa hållplats visas både på skärmar samt ropas ut för passagerarna ombord.


– Lösningen kommer att ge passagerarna en bättre användarupplevelse eftersom man enkelt kan följa bussarnas position i appen eller på kartan, säger Geir Jåthun Hindenes, regionchef hos Webstep i Stavanger.

 

Moln i tunnel

Vanlig GPS-spårning fungerar dåligt på fordon som befinner sig i tunnlar. Den utmanande geografin i Rogaland, med bland annat världens längsta tunnel som går under vatten, gjorde att det krävdes innovativa lösningar av Kolumbus för att säkra bästa möjliga digitala kundupplevelse.

 

Artificiell intelligens spårar bussarna

Med hjälp av artificiell intelligens, stora datamängder och teknologin Untethered Dead Reckoning (UDR) har Websteps konsulter utvecklat en lösning som beräknar ankomsttider mer exakt. Passagerarna kan när som helst själva följa med på mobilen och se var bussarna verkligen befinner sig – även i tunnlar där det saknas GPS-täckning.

 

– Utan GPS-täckning i tunnlar blev vi tvungna att utveckla en AI-stödd algoritm som använder data från bussen för att fastställa dess position, säger Geir Jåthun Hindenes.

 

För att kompensera för avdrift har Webstep utvecklat algoritmer som efterbehandlar signalen från UDR-enheten så att den stämmer ännu bättre överens med verkligheten. Det ger en mer exakt beräkning av ankomsttiderna, allt sker i realtid.

 

– Webstep har hjälpt till att ge Kolumbus ett teknologiskt lyft som ger våra passagerare en bättre totalupplevelse, säger Odd Vinje.

Bra samarbete

Webstep har sedan 2018 haft ett nära samarbete med Kolumbus för att utveckla de specialsystem som styr fordonsflottan. Webstep levererade de inledande faserna av realtidsprojektet och vann också den sista upphandlingen då deras anbud fick högst poäng i utvärderingskriterierna.

 

– Kolumbus har uppenbarligen sett teknologins potential att bidra till en högre servicegrad. Vi är stolta att få vara med och utveckla framtiden tillsammans med en så visionär kund, avslutar Geir Jåthun Hindenes.

Om Kolumbus:

Kolumbus är en mobilitetsleverantör som ansvarar för buss- och snabbåt-trafiken i Rogaland i Norge. Företaget arbetar också för att tåg, cykel, gångtrafik och bildelning ska hänga ihop sömlöst med båt och buss. Innovation och ny teknologi är viktiga verktyg för att skapa positiva reseupplevelser.

 

Vill du veta mer om detta? Kontakta Jakob nedan.

Kontaktpersoner

Jakob Cardell

VD Webstep Sverige Stockholm

Fler kundporträtt